Cadira de braços

Cadira de braços 

Noguera i cuir repujat  

105 x 70 x 46 cm

Primera meitat del segle XVII

Espanya

Inventari: MAP 308, C/248

Descripció

Seient i respatller de cordovà gravat amb motius florals subratllats per una línia que els enquadra. Presenta unes potes rectes, així com els braços, alhora estan rematats en volutes enrotllades i retallades. L’estructura  correspon a la cadira de braços espanyola o peninsular, utilitzada des de mitjans del segle XVI com a seient de representació.

En una orla que envolta el respatller es llegeix la llegenda: AUGUSTIN GIL DE LA PUERTA. CONDE DUQUE DE OLIBARES. GENERALISIMO DE LAS CABALLERIAS DEL REI. POR LOS ANS 1616.

Context

L’escut que s’observa al respatller no ha estat identificat i la llegenda al·ludeix a un personatge fictici, ja que comte (no duc) de Olivares per aquestes dates era el propi don Gaspar de Guzmán, tercer comte de Olivares (1587-1645), i cap dels seus col·laterals descendents responia a aquest nom. Si que existeix una branca dels Olivares Oriünda de Cantabria, encara que tampoc s’ha localitzat el personatge citat. Però és cert que durant els segles XVII i XVIII els propietaris o donants d’alguns estris, arquetes sillons, etc., acostumaven a posar el seu escut o mot en el respatller, tasca que generalment es feia en fusta i no en cuir.

Aquest tipus de treball i també la costum de col·locar els escuts en els respatllers es donen amb intensitat a Portugal des de finals del segle XVI, especialitzant-se amb els seients i respatllers de cuir gravats que tant d’èxit van tenir al segle XIX.

En el Museu d’Art Antiga de Lisboa, procedent del convent del Sagrament de Lisboa (inv. n.º 695), es conserva una bastant semblant, també de noguera amb estructura molt similar, lleugerament trapezoïdal, chambranas retallades, inclús la frontal per la part superior, i el cuir del seient i respatller formant un rectangle amb escut.

Bibliografia

Alberici, Cleria.  Il mobile veneto. Publicacions Electa. Milà. 1980.

A.A.D.D. 1992. L’Art en la Pell. Cordovans i Guadamassils a la Col·lecció Colomer Munmany. Generalitat de Catalunya. Núm. 248

A.A.D.D. 1998. El Arte en la Piel. Museu de l’Art de la Pell. Fundación Central Hispano. P. 64

Colombo, Pio. La legatura artistica. Storia e critica. (Volume a se stante dell”Enciclopedia Poligrafica’). Ed. Raggio., Roma. 1952

López Merás, R; Soler Colomer, A. Coord. Catalogo de la exposicion. El Arte en la Piel. Sala de Exposiciones de la Fundación Central Hispano. 1998. Fundación Central Hispano; Museu de l’Art de la Pell.  Madrid. 1998.