Osona, 50 milions d’anys enrere

Durant el període Eocè i principis de l’Oligocè (fa entre 58 i 32 milions d’anys), la gran conca que avui és Osona s’anava omplint de sediments marins i continentals. Avui apareixen en forma de les roques que dibuixen el relleu osonenc: conglomerats, calcàries, gresos i margues. Dintre les roques s’han conservat excepcionalment com a fòssils les restes de molts organismes que habitaren els diferents ambients de deposició.

Així, l’exposició reflectirà un gran esclat de vida marina, des de peixos, tortugues i mamífers, fins a tota mena d’invertebrats (crancs, cargols, petxines, eriçons, etc.). Però a més dels esquelets preservats, les favorables condicions que es van donar permeteren que també apareguin fossilitzades delicades mostres d’activitat orgànica com ara caus, petjades o rastres.

Tot aquest patrimoni és excepcional per la diversitat i la qualitat de les restes, i permet interpretar l’evolució ambiental de l’àrea d’Osona al llarg del temps.

Els fòssils exposats són de la col·lecció de l’enginyer i geòleg vigatà Francesc Farrés que els ha recollit a la comarca d’Osona i estudiat al llarg de seixanta anys. S’hi exposaran també alguns exemplars del Museu Geològic del Seminari de Barcelona i de l’Institut Català de Paleontologia, tots provinents de la comarca.

La supervisió científica de l’exposició és a càrrec del Dr. Jordi Martinell, catedràtic de paleontologia de la Universitat de Barcelona i hi actuen com a comissaris els professors i investigadors de la UVic-UCC, Dra. Judit Molera, el Dr. Marc Ordeix, i el geòleg Jordi Vilà de la UB.

L’exposició es podrà visitar del 29 de setembre al 5 de gener.

Inauguració el proper dissabte 29 de setembre a les 17.30h.